O lanovce

Lanovka na Komáří vížku je svého druhu jediná na světě! Užijte si jízdu na hřeben Krušných hor a kochejte se nádherným výhledem.

Aktuální provoz 6.11.2024

MIMO PROVOZ
Krupka - Komáří vížka

Aktuální počasí
Horní stanice – 808 m.n.m.

01.00-02.00
02.00-03.00
03.00-04.00
Podrobné aktuální informace

Lanovka Krupka

Dvousedačková lanová dráha, dlouhá 2 348 metrů, Vás vyveze z Bohosudova na Komáří vížku. Jízda Vám nabídne nevšední výhled na centrální městkou část Bohosudov s bazilikou i na město Teplice. Za jasného počasí a dobré viditelnosti dohlédnete až na vrcholky Krkonoš a jako na dlani spatříte České středohoří. Svezete se nejstarší provozovanou osobní visutou lanovou dráhou v Česku, která je od roku 2013 chráněna jako kulturní památka České republiky.

15 minut

vás poveze lanovka na Komáří vížku nebo zpět do centra Krupky

S délkou 2 348 m

je nejdelší jednoúseková osobní lanovka ve střední Evropě

226 cestujících

dokáže lanovka přepravit jedním směrem za hodinu

Rok 2013

je rokem, kdy se lanovka stala kulturní památkou

Technické parametry a zajímavosti

Jedná se o osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček. Je dlouhá 2 348 m (šikmá, tedy skutečná délka), vodorovná délka činí 2 336 m a převýšení 480 m. Dolní stanice Bohosudov (též Krupka) se nachází v nadmořské výšce 326 m, horní stanice Komáří vížka (či Komáří hůrka nebo Kněžiště) v 806 m n. m. Dopravní rychlost lanovky je 2,5 m/s, jízda tak trvá 15 minut a za hodinu zvládne jedním směrem přepravit 226 cestujících...

Délka: 2 348 m
Výškový rozdíl: 480 m
Rychlost: 2,5 m/s
Horní stanice: 806 m

Historie lanovky na Komáří vížku

Vybudování lanové dráhy navrhl již v roce 1838 majitel chlumeckého panství hrabě Klement August Westphalen-Fürstenberg. V jeho představách měla sloužit potřebám obyvatel horských obcí. Na hřebeny vedly tehdy jen zemské stezky a tak byli horalé takřka odříznutí od světa. Projednávání výstavby začalo ovšem až po dlouhých 65 letech, v roce 1903. Projektová dokumentace, financovaná firmou Siemens, byla dokončena roku 1914. Velké plány se však neuskutečnily, vypukla první světová válka. Záměr zřídit lanovou dopravu na Komáří vížku opět ožil ve třicátých letech 20. století. Nový projekt byl představen v roce 1932. Lanovka byla navržena jako kombinovaná kolejová dráha se dvěma tažnými lany. Po kolejích měl jezdil vůz opatřený plošinou na transport nákladů včetně automobilů a povozů, a kabinou pro přepravu 20 osob. Realizaci stavby znemožnilo vyhlášení druhé světové války, projekt zase skončil v archivu a do hor se dál jezdilo jen po silnici. Výtavba současné lanovky byla schválena na začátku 50. let. Lidé toužili po horském vzduchu, procházkách i krásných výhledech a tak bylo rozhodnuto, že lanová dráha bude sloužit hlavně výletníkům, turistům a lázeňským hostům. Zvolena byla osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček. Technologickou část lanovky vyrobil národní podnik Transporta Chrudim na základě licence od švýcarské firmy Von Roll (stejný systém byl použit např. i na lanovce na Sněžku). První jízda na Komáří vížku se konala 25. května roku 1952. Dne 1. července 1953 převzaly provoz lanovky na Komáří vížku Československé státní dráhy.

V roce 1996 byla lanovka zprivatizována, od 1. května 1996 do 1. července 2009 ji vlastnila firma Dragon Trade, s. r. o., která ji prodala městu Krupka. Zastupitelstvo pověřilo provozem lanové dráhy dceřinou společnost města: SPORT KRUPKA, s. r. o. 

Dne 23. září 2013 byla lanovka prohlášena kulturní památkou České republiky. Památkově chráněny jsou obě stanice a technické zařízení dráhy.

Prohlédněte si galerii

Nejčastější dotazy

Nevidíte zde odpověď na váš dotaz? Podívejte se na všechny odpovědi.

Všechny dotazy

V dolní stanici lze jízdné platit kartou.

Tyto osoby je možné přepravit, pouze pokud jsou schopné s pomocí usednout na sedačku. Nutnost doprovodu určí staniční pracovník. Osoby neschopné pohybu nelze z konstrukčních důvodů přepravit.

Psi se přepravují pouze s náhubkem.